Latem rośnie apetyt na spotkania i… przekąski

0

Słoneczna pogoda za oknem, a także długie i ciepłe wieczory sprzyjają spotkaniom z rodziną oraz z przyjaciółmi. Jeśli do doborowego towarzystwa dołączymy smaczne jedzenie, to fantastyczną zabawę mamy praktycznie gwarantowaną. Większości takich okoliczności towarzyszy grill, jednak może warto zaskoczyć gości inną formą poczęstunku?

Lato, które jest okresem wytęsknionych wakacji i urlopów, obfituje w liczne spotkania towarzyskie, co sprzyja wspólnemu, często obfitemu podjadaniu. Coraz powszechniejszym elementem letniego biesiadowania na łonie natury staje się grill, na którym króluje kiełbasa, karkówka i szaszłyki. Do tego sięgamy po różne sosy, a rzadziej już po warzywa i owoce. A jak wyglądają spotkania w domu, kiedy np. wieczorem organizujemy ze znajomi wspólne seanse filmowe? Niejednokrotnie serwujemy gościom kilka toreb chipsów, paluszków, popcornu i gazowane napoje. Taki poczęstunek to nie tylko mało kreatywne, ale i bardzo kaloryczne rozwiązanie. Jeśli nie zdecydujemy się urozmaicić diety i wprowadzić zdrowszych alternatyw, już po kilku tygodniach możemy się spodziewać nieprzyjemnych konsekwencji w postaci zbędnych kilogramów.Komponując letnie menu warto więc uwzględnić także zdrowe przekąski, które również mogą być nieskomplikowane, smaczne, a nawet zrobić wrażenie na przybyłych gościach.

Przyznajemy się do niezdrowych wyborów

Okoliczności, emocje, świeże powietrze oraz towarzystwo bez wątpienia sprzyjają sięganiu po przekąski. Według ostatnich badań* przeprowadzonych przez Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia dla marki Kupiec, producenta zdrowej żywności, prawie połowa Polaków lubi przekąsić coś podczas relaksu przez telewizorem, 27% spędzając czas na kanapie, 17% w trakcie spotkań ze znajomymi w domu, a 10% w czasie wieczornych wyjść na miasto. W większości przypadków (54%) są to niezdrowe wybory, jak np. wspomniane chipsy czy paluszki, a spożywanie ich w godzinach wieczornych jeszcze bardziej da nam się we znaki. Postawmy więc na lekkostrawne menu – kolejnego dnia nie tylko będziemy się lepiej czuć, ale i lepiej wyglądać.

Proste inspiracje

Na sklepowych półkach wcale nie trudno znaleźć zdrowe produkty, które mogą być stanowić zarówno przekąskę, jak i bazę pod sycący posiłek.

Ciągłe sięganie po paluszki, chipsy i krakersy jest tak samo niezdrowe jak i nudne. Naprawdę bez większego problemu można przygotować do przegryzienia coś szybkiego, prostego i oczywiście bardzo dobrego. – komentuje Piotr Kucharski, kucharz współpracujący z marką Kupiec. Warto jako bazę takiej przekąski wykorzystać np. równie chrupiące wafle ryżowe. Możemy podać je z kultowymi, skrojonymi oczywiście płatami śledziowymi, cebulką i ogórkami konserwowymi. Fani ryb powinni spróbować także sałatki z paluszków krabowych, szczypiorku, majonezu light lub jogurtu, ogórka oraz rukoli – dodaje.

Jedną z najczęstszych przyczyn nieprawidłowych nawyków żywieniowych są ataki głodu, pod wpływem których sięgamy po niewłaściwe artykuły spożywcze. Kolejnym powodem zaniedbywania diety jest też po prostu brak motywacji, aby jeść zdrowiej, a także brak samoorganizacji. Zakupy powinny być przemyślane i zawierać takie produkty, które długo zachowają świeżość i sprawdzą się w przypadku niezapowiedzianych odwiedzin. Kiedy nasza lodówka będzie już pełniejsza o wartościowe produkty, z przyjemnością będziemy mogli podjąć wyzwanie przygotowania czegoś oryginalnego – Tym, którzy mają ochotę na bardziej wytworne przekąski polecam „Przysmak znad Loary”. Będzie on tak pięknie smakować, jak wyglądać. Wafle ze słonecznikiem należy obłożyć liśćmi świeżego szpinaku, camembertem, pomarańczą, a całość oblać miodem i posypać orzechami oraz soczystymi pestkami granatu – rekomenduje ekspert Kupca, Piotr Kucharski.

Toast za spotkanie

Podczas komponowania menu nie należy zapominać także o napojach. Te powszechnie dostępne w sklepach zawierają często ogromne ilości cukru oraz innych konserwantów i sztucznych dodatków. Szczególnie dotyczy to kolorowych napojów gazowanych, niemniej pięknie prezentujące się soki też mogą nas zaskoczyć. Żadne z nich tak naprawdę nie ugaszą pragnienia, mało tego, będą generować ochotę na więcej. Sprzyjająca pora roku dostarcza nam tymczasem wielu alternatyw do przygotowania koktajlu w domu – Jeśli podczas spotkań ktoś zamierza wznosić zdrowe toasty, proponuję orzeźwiający koktajl. Pół arbuza, pół melona, banan, ½ limonki lub cytryny oraz 500 ml soku jabłkowego – bez cukru i dodatków. Wszystko blendujemy, dorzucamy miętę, opcjonalnie dosładzamy miodem i gotowe – smaczne, orzeźwiające, pożywne, a także bardzo zdrowe – proponuje Kucharski.

Zdrowe nie znaczy trudne

Jak widać podczas przyjacielskich spotkań nie trzeba objadać się chrupkimi bombami kalorycznymi. Nie chodzi również o to, by schować grilla głęboko w kąt. Najważniejsze w diecie jest umiar i urozmaicenie – otwieranie się na nowe smaki i możliwości. Za taką postawę podziękuje nam nie tylko nasz organizm, ale i nasi znajomi.

*Graficzne opracowanie badania o przekąskach dostępna na http://kupiec.pl/zdrowainspiracja/od-jedzenia-humor-sie-zmienia/

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ